Atelier de pâine

În weekend am fost la atelierul de pâine tradiţională, meşter Iulian, ucenic-ajutor eu. Sâmbătă multă lume, vreo 40 spre 50, înghesuială. Din fericire pregătirile au fost pe măsură, 2 baxuri de făină, 3 bidoane cu apă, 4 kg de maia. Fiecare a venit cu bolul propriu în care i-am pus o juma de kil de făină, 350 gr apă, 10 gr sare şi 50 gr maia. În timp ce Iulian explica, oamenii amestecau ingredientele, aluatul adus de acasă se cocea în cuptor, Nicoleta făcea poze, iar eu puneam câte o sută de gr de maia în păhărele de plastic, pentru fiecare, să ia acasă. Apoi pâinea s-a copt şi noi am început să facem lipii. De fapt nu noi, ci copilaşii care erau cel mai aproape de masă şi aveau acces la cele 3 făcăleţe din dotare. Copilaşii care au participat trup, suflet şi inteligenţă toate cele 3 ore, minut cu minut (la un moment dat, după ce Iulian termină de enumerat cele de trebuinţă pentru a face o pâine în casă, cântar, termometru, piatră de copt, lamă de tăiat aluatul … se aude o voce mititică din dreptul tăbliei mesei: ai uitat ceva! cel mai important lucru ca să faci pâine! aragazul!).

Una peste alta, a fost mai mult decât bine, a fost minunat. Iar eu am învăţat multe, nu chiar în timpul atelierului ci înainte, când am pregătit acasă aluaturile împreună cu Iulian. Acum ştiu că lăsam pâinea prea puţin la cuptor şi am prelungit timpul cu 10 minute, ca să atingă cele 90 de grade regulamentare (trebuie să-mi cumpăr neapărat un termometru), acum ştiu că ce-mi trebuie mie e un cântar electronic nu unul care are gradaţia din 10 în 10 grame, acum ştiu că făina proaspăt măcinată dă o pâine minunată (şi de aceea va trebui să investesc într-o moară din aia mititică), acum ştiu să umblu cu paleta în cuptor, acum ştiu că pot fi mai relaxată în ceea ce priveşte reţeta de pâine şi că pot să am încredere în experienţa mea de bucătăreasă, acum ştiu cum se amestecă o cantitate mare (4 kg) de făină cu apă … e ca şi cum aş fi făcut o mică ucenicie pe lângă un meşter brutar, ceea ce la urma urmei, exact asta a şi fost🙂

Duminică a fost mai relaxat, mai uşor, doar vreo 20 de oameni, mai mult timp liber de vorbit. Atâtea lucruri interesante s-au discutat în timp ce aşteptam să se facă pizzele, biscuţii şi grisinele: despre Roşia Montana, şcoli alternative, grădiniţe Montessori, reţete fără carne, reţete cu pâine (am primit nişte idei grozave de la bunica puştoaicei cu aragazul), permacultură, chiar şi despre idei de afaceri!

Aşa deci. De luni fac pâine numai cu făina integrală proaspăt măcinată, care iese mai presus de toate; am undeva sub masă o juma de kil de spelta şi altă jumătate de secară proaspăt măcinate şi ele, care aşteaptă să devină pâinici; iar eu mă simt un pic mai performantă în treaba asta cu pâinea. Şi e tare bine…

5 gânduri despre &8222;Atelier de pâine&8221;

  1. Corina,
    multumesc din suflet pentru maiaua primita. Am crezut ca am distrus-o iremediabil cand am hranit-o cu apa de la robinet (fiarta si racita) deoarece nu crestea de loc, dar la a doua hranire cu apa plata si faina integrala proaspat macinata la atelier si-a dublat frumos volumul si am pus-o la treaba. Am pus chiar si cateva poze pe forum la softpedia, (http://forum.softpedia.com/index.php?showtopic=649094&st=522&p=11052098&#entry11052098) unde l-am si intalnit prima oara virtual pe Iulian. Atelierul a fost si pentru mine o experienta minunata, plina de energie pozitiva, data de toti cei care au participat. Iti urez painici frumoase!

  2. ah, n-am putut sa vad pozele ):
    dar mi le imaginez (:

    sa stii ca si mamei maialei tale i-a placut faina proaspat macinata, asa ca ce mai am acum (din faina de duminica) pastrez doar pentru borcanul din frigider

    iar daca se intampla vreo distrugere iremediabila, sa stii ca sunt aici, gata sa-ti mai ofer un pui de maia; pe de alta parte, acum stiu si eu unde pot sa cer maia daca dezastrul se abate peste mine (:

  3. Multumesc frumos Corina pentru ajutorul dat la Atelier si pentru acest comentariu magulitor. Sper sa mai avem ocazia sa mai facem ateliere impreuna ( desigur, cu faina de la Liviu🙂 )

  4. Buna ziua, ma numesc Catalin Bojica si ne-am intalnit duminica la atelierul de paine de la incubator. As dori sa va invit sambata aceasta, tot la incubator, la atelierul la care voi face mancare, mai ales ca as dori sa aflu unele lucruri de la dumneavoastra despre cum se lucreaz cu faina de secara. Va astept, daca puteti veni.
    catalin

Lasă un răspuns

