Pâine albă cu in

Inul în pâine … o las mai bine pe Irina să descrie impactul inului în pâine: „Nu sint cuvinte potrivite ca sa prindem portretul complet al acestei paini revelatie. Este poate painea la care semintele mici de in au cel mai mare impact de gust. Mancata pe indelete isi dezvaluie aromele complicate de la nuci verzi la alune prajite si asta doar din acele mici seminte de in.”

DSC_0555

Am pregătit maiaua cu 12 ore înainte: 200 de grame maia integrală de grâu hrănită 1:4:3. Ca să obţin 200 de grame maia, am pus în vas 25 de grame maia din maiaua-mamă şi am omogenizat cu 100 gr făină integrală şi 75 ml apă plată.

La vremea potrivită am adăugat peste ea 600 de grame de făină 650 „7 spice”, 400 de gr apă plată Bucovina, 12 gr sare neiodată Naturalia şi 100 gr seminţe de in. Am frământat puţin şi mi-am dat seama că aluatul mai cere apă. Normal, deoarece seminţele de in erau neînmuiate în prealabil şi deja începuseră să tragă umezeala. Am mai adăugat 20 de grame ca să ajung la consistenţa normală.

Am lăsat aluatul la fermentat 2 ore, apoi l-am format pe cilindru şi l-am pus în forma de cozonac. L-am acoperit cu plastic şi l-am băgat la frigider (6 grade). De când cu căldurile astea, nu-mi mai vine să las cuptorul să duduie o oră înainte de a pune pâinea, doar ca să încingă piatra. Aşa că folosesc metoda vasului cu capac. Dar pentru că suntem în plină şcoală şi copiii vor sandviciuri care să semene cu ale colegilor, prefer să folosesc forma de cozonac care îmi dă o aproximare destul de bună a toasturilor. Ca şi capac folosesc o altă formă de cozonac, de aceeaşi dimensiune.

După 8 ore de frigider, scot forma cu aluat şi o pun cu capacul improvizat, direct în cuptorul încălzit la maxim (un sfert de oră înainte). Las acolo pâinea să se coacă o jumătate de oră cu capac şi un sfert de oră fără capac.

Costuri (fără a pune la socoteală gazele sau curentul pentru cuptor): 1,6 lei făina albă + 0,7 lei făina integrală pentru maia + 0,9 lei apa + 2,5 lei inul + 0,05 lei sarea = 5,75 lei pâinea de 1 kg, sănătoasă, frumoasă şi gustoasă.

Lasă un răspuns

