Pâine cu făină fără gluten

Am cumpărat amestecul de făină de orez, cartofi, tapioca, mălai şi hrişcă produs de DovesFarm, în încercarea de a face o pâine complet fără gluten. Am hrănit o maia de grâu integral numai cu făina asta care seamănă la atingere tare bine cu amidonul de grâu, în proporţie de 1:10:10, apoi am făcut aluatul numai cu ea. Ce a ieşit, a fost o turtiţă complet necrescută, tare şi crunt mirositoare (hrişca bat-o vina!).

Apoi am hotărât să folosesc totuşi făina asta şi să n-o arunc (a costat o grămadă de bani) şi să o adaug puţin câte puţin în aluatul de zi cu zi.

Până când am încercat o formulă care m-am gândit eu că ar fi potrivită totuşi pentru cei cu alergii moderate la gluten: 450 gr maia din făină integrală, 450 gr făină fără gluten, 300 gr apă, 9 gr sare. S-a format un aluat care la prima frământare a părut aproape normal. Dar apoi … mai întâi a crescut în 2 ore precum alte aluaturi în 10; apoi n-am putut să-l formez, pentru că era mult prea fermentat, pufos şi ruptibil (ştiu că nu există cuvântul, dar înţelegeţi ce-am vrut să spun), aşa că am fost nevoită să-l las să alunece uşor în forma de cozonac, precum un aluat de chec; chiar în momentul alunecării i-am simţit mirosul şi tare rău mi-a părut că nu m-am gândit la timp să pun în el vreo 100 de grame de rozmarin (deşi cred că nici astea nu ar fi reuşit să taie aroma de hrişcă). În sfârşit, l-am copt după o oră şi jumătate de dospire, că mi-era să nu iasă din formă: din ce o fi crescut atât, nu ştiu.

DSC_06051

Dar pâinea a fost grozavă la gust! zău dacă mă aşteptam. Copilul cel pretenţios a muşcat din coltucul cald fără să ştie ce hram poartă, a plecat din bucătărie, apoi s-a întors, hm, e chiar bună pâinea asta, ia mai dă-mi o bucată, deşi e târziu şi n-ar trebui să mănânc la ora asta. Apoi am avut curaj să gust şi eu (eram obsedată de mirosul acela) şi m-a surprins cu aroma ei delicată, tot ce-a mai rămas din înţepătorul damf din aluat. Credeam că n-o s-o mâncăm deloc şi când colo a fost bătaie pe ea (pâinea zilnică cu grâu şi in, a stat cuminte la coadă): o pâine şi o experienţă minunată.

Mi-ar plăcea să cunosc un posesor de alergie slabă la gluten, curajos şi dispus să încerce pâinea asta cu maia şi făină fără gluten, ca să vedem dacă intoleranţa se mai activează. Enzimele din maia au proprietatea de a transforma proteina de gluten. Teoretic, o pâine cu maia care „calmează” glutenul din făina de grâu  şi cu făină fără gluten, ar trebui să fie safe pentru cei cu alergii: Celiacs Can Say Yes To Sourdough Bread! Se oferă cineva? (:

6 gânduri despre &8222;Pâine cu făină fără gluten&8221;

  1. Desi nu cunosc personal nici o persoana cu o astfel de afectiune, din cate am mai vorbit cu unii si altii, cei ce sufera de celiachie nu prea s-ar avanta sa se ofere pe post de ” cobai ” la un astfel de experiment, din cate am inteles datorita reactiilor relativ severe pe care le-ar putea avea in caz ca totusi organismul lor reactioneaza la o astfel de paine😦

    PS – vezi ca link-ul de la sfarsit e ” rupt ”😉

    • dar eu nu am zis de cei cu celiachie, m-am si ferit sa folosesc cuvantul! ma refeream la cei cu alergii moderate, care au si n-au alergie, care au mai degraba o intoleranta din cand in cand la gluten …
      multumesc, o sa repar linkul (:

      • Am crezut ca te referi la cei cu celiachie datorita titlului acelui link ” rupt „. Si poate la fel vor crede si altii🙂
        Si nu prea stiu, e vreo diferenta intre cei cu celiachie vs cei cu intoleranta la gluten vs cei cu alergie la gluten ? Adica au simptome si tratamente diferite ?

      • Nu indraznesc sa ma refer la ei pentru ca stiu ca e o alergie serioasa si stiu ca nu stiu nimic despre ea si nici daca painea mea e de vreun ajutor. Ii las pe cei care au studiat sa zica asta (in link), desi si eu au acel „may be safe” in titlu …
        Eu ma adresam celor cu intolerante slabe la gluten, exista si asa ceva; nu sunt alergii severe, sunt doar stari neplacute si reactii usoare la gluten, sunt destule persoane care renunta la paine din cauza asta.

Lasă un răspuns

