Integrală de grâu

Pâinea aceasta are miere în ea. Mierea îi dă o savoare specială bobului de grâu şi îi sporeşte calităţile nutritive. Soldaţii romani, în lungile lor campanii, mâncau miere cu boabe de grâu ca să se păstreze sănătoşi şi puternici până la prima săgeată.
Pâinea din făină integrală de grâu, cu miere în ea, imită într-un fel rezerva nutritivă a romanilor.
Formula este următoarea:
100% făină integrală de grâu, de la Naturalia sau măcinată personal
72% apă fără clor în ea
2% sare fără iod
27% maia integrală de grâu
3% miere de salcâm

Făină adevărată integrală găsiţi de cumpărat doar la magazinele Naturalia. Sau o măcinaţi singuri din boabe ecologice de grâu.
Apa fără clor poate fi apă plată, din aceea cu cât mai puţine minerale în ea, sau apă de izvor.
Sare fără iod găsiţi la Plafar.
Maiaua trebuie pregătită cu 8 ore înainte de începerea aluatului, în proporţie de 1:3:2, adică o parte maia-mamă, 2 părţi apă, 3 părţi făină integrală de grâu.
Mierea de salcâm e cea mai bună, o dată pentru că e monifloră şi a doua oară că e uşor de verificat şi nu cristalizează.

Cantităţile le alegeţi singuri, în funcţie de câtă pâine doriţi să faceţi. Dacă păstraţi proporţiile de mai sus, pâinea iese indiferent dacă folosiţi 400 de grame de făină sau 2 kg.
Întâi amestecaţi toate ingredientele mai puţin maiaua. Frământaţi 3 minute, apoi adăugaţi şi maiaua, ruptă în bucăţi mici. Continuaţi frământarea încă 5 minute, până când aluatul ajunge să adere la el însuşi. Îl lăsaţi să fermenteze la temperatura camerei, într-un vas acoperit cu capac sau pungă de plastic.
După 45 de minute aplicaţi o împachetare.
După o oră jumătate îl scoateţi din vas şi îl porţionaţi, apoi îl preformaţi (îl formaţi rotund şi îl lăsaţi să se odihnească) pe blatul de lucru. După alte 20 de minute îi daţi forma finală, în funcţie de bannetonul pe care vreţi să-l folosiţi.
Băgaţi bannetonul cu aluat într-o pungă de plastic şi-l lăsaţi la dospit: 2 ore la temperatura camerei. Aluaturile încărcate cu ingrediente grele (unt, lapte, miere, zahăr) nu se lasă să dospească multe ore la rece.
Se preîncălzeşte cuptorul la 240 grade Celsius şi se pregătesc aburii. Aluatul se răstoarnă din banneton direct pe piatra de copt. După 3 minute se scoate vasul de aburi, apoi se mai lasă aluatul la copt 35 de minute. După acest timp, verificaţi dacă e pâinea coaptă: trebuie să aibă peste 95 de grade Celsius în interior.
O scoateţi şi o înveliţi într-un prosop de bucătărie, o puneţi la răcit. Nu uitaţi că pâinea îşi continuă coacerea încă 3 ore după ce o scoatem din cuptor, deci lăsaţi-o în linişte să se împlinească.
Abia după 8 ore, când e rece complet, o puteţi tăia, mirosi, gusta. Poftă bună!

integrala de grau

4 gânduri despre &8222;Integrală de grâu&8221;

  1. Am cateva nelamuriri:

    1 – cum verifici mierea ? Eu stiam ca daca-i cristalizata, ai siguranta ca e ok…
    2 – De ce nu se lasa aluaturile ” grele ” la dospit mai multe ore la rece ? Eu asa las cozonacii si-s ok…
    3 – Mierea incalzita la temperaturi asa de ridicate cum sunt in paine, nu devine toxica ? Parca tot de la tine am auzit…

  2. eu stiu ca mierea de salcam e singura care nu cristalizeaza, prin asta se si verifica daca-i de salcam; si da, mierea nu se prepară termic; dar am vrut să văd diferenţa de gust, să o cunosc şi eu in mod concret

    despre dospirea lunga: am verificat asta cu toate retetele preluate din cartile de specialitate. E o indicatie pe care o urmez cu toate ca inca nu am o explicatie stiintifica. O urmez pana o sa-mi pice fisa (:

  3. Caut de ceva timp aceasta reteta! Am cumparat o masina de paine (Moulinex, de 600w) anume pt a putea prepara paine in casa folosind 100% faina integrala bio de la Naturalia. Deocamdata nu pot sa ma laud cu ceea ce am obtinut: painea nu creste, iar cat creste „da inapoi” la coacere.
    Am folosit drojdie proaspata Pakmaya: 25g la 450g faina.
    Nu am experienta si as fi f. indatorat pt orice sfat primit. Multumesc mult.

    • Buna ziua.
      Imi pare rau, dar eu nu fac paine la masina de paine, deci nu stiu cum se foloseste. Nici drojdie comerciala nu folosesc, ci numai maia acra naturala, facuta din faina si apa. Deci nu am cum sa va ajut. In schimb, daca doriti sa invatati sa faceti paine in metoda traditionala, complet naturala si bio (sa folositit nu numai faina bio de la Naturalia, dar si maia naturala bio), atunci puteti sa participati la unul dintre atelierele de initiere in painea cu maia pe care le organizez in Bucuresti.
      Numai bine,
      Corina

Lasă un răspuns

